måndag 9 januari 2012

Måndag 2012 (Även känd som: Första dagen i skolan efter tre veckors lov)

Måndag. Åh, denna måndag. Som vissa har varit nervösa över. Vissa har längtat. Vissa har inte-längtat (finns det motsatt ord för längta?).

För vissa i klassen (halva sisådär) så började det med att få känna lukten av klor upp i deras näsborrar. För att halva klassen hade såklart äran att få börja jobba i badhuset där vi hade vår simskola, för att hjälpa till medan den riktiga personalen var borta. Upp 05.00 på morgonen. Första måndagen efter lovet. Jomen tackar sa jag när jag fick reda på att jag skulle jobba där på tisdag och inte började förrens 13.30. Tack o tack!

För min del (ur min syn av klassen) så började vi morgonen med idrott ihop med vår korta bror Rauno. Där vi fick olika stationer:
- Innebandy
- Volleyboll (på en badmintonplan)
- Styrketräning

Man skulle vara 5 min på varje station och sedan fick man byta. Antingen så körde man allt man hade eller så glassade man igenom med lite lek. Precis som det ska vara.

Efter det så var det beteende med vår alldeles egna bror Pepe. Dagens nyckelord: Ledarskap.
"Vad definierar en ledare? Behöver man ha utfört sporten på elitnivå för att bli en elitnivå-tränare?" - Ja, det var några av MÅNGA frågor som kom upp och diskuterades. I vanliga fall så vill man såklart ha ett svar "såhär är det.". Men ännu en gång, det utgår ifrån oss själva. Pepe var på hugget med att kasta ordvitsar över alla i klassrummet.

Fysiologi. Behöver vi luft? NÄ?!. (eller jo, okej. Ett försök till en icebreaker..) Men ja. Musklerna behöver luft/syre/andningsmaterial(?). Rauno repeterade med oss angående kapillär, slagvolym, vilopuls, mitokondirer. Ja, allt sånt där vi har i kroppen som kan göra oss till en Usain Bolt (eller ja, det behövs kanske lite mer..)

Vi fick även chans att testa på ett Pulstest. Där vi skulle gå i 6 min i vanlig gång, vifta-med-armarna-som-en-galen-människa-gång och tills sist jogga. För att sedan skriva upp våra resultat på tavlan.

/ "May the force be with you", Mickan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar